گزارش صدور مجوز کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی گزارش صدور مجوز کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی

 | تاریخ ارسال: 1397/9/7 | 
با توجه به نیاز دانشگاه به دبیرخانه کمیته اخلاق در پژوهش­ های زیست پزشکی جهت اختصاص کد اخلاق به طرح­ های پژوهشی و رساله­ های دانشجویان، معاونت پژوهش و فناوری اقدام به پی­گیری جهت دریافت مجوز کمیته اخلاق در پژوهش­ های زیست پزشکی در تیرماه سال 1396 نمود که با پی گیری­ های مکرر از دانشگاه علوم پزشکی و دریافت آیین نامه ها و فرم ­های مربوطه از دانشگاه علوم پزشکی، مجوز کمیته اخلاق در پژوهش­ های زیست پزشکی دریافت شد و اقدام به انتخاب افراد مورد نظر شد. برابر آیین نامه مذکور باید در دانشگاه کمیته­ ای به نامه کمیته تاسیس اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی تشکیل می­ شد که اعضای آن عبارتند از:
  1. رئیس دانشگاه (رئیس کمیته)
  2. معاون پژوهش و فناوری (دبیر کمیته)
  3. یک نفر حقوقدان
  4. یک نفر روحانی
  5. یک نفر متخصص آمار/ اپیدمیولوژی
  6. یک نفر متخصص اخلاق پزشکی
  7. یک نفر به عنوان نماینده جامعه
  8. یک نفر پژوهشگر 1
  9. یک نفر پژوهشگر 2
بعد از انتخاب اعضا و دریافت رزومه و ورود به سامانه کمیته، پس از بررسی­ های سابقه افراد توسط دانشگاه مذکور و جا به جایی چندباره همکاران، کلیه اعضای کمیته مورد تایید آن کمیته قرار گرفت و در تیرماه سال 1397 مجوز کمیته اخلاق در پژوهش ­های زیست پزشکی برای اولین بار در تاریخ دانشگاه خوارزمی صادر شد.
بعد از تایید، احکام اعضای انتخاب شده از طرف ریاست وقت دانشگاه صادر شد که عبارتند از:
  1. رئیس دانشگاه (رئیس کمیته)
  2. معاون پژوهش و فناوری (دبیر کمیته)
  3. یک نفر حقوقدان (آقای دکتر مهدی عباسی سرمدی)
  4. یک نفر روحانی (دکتر علی ایمانی)
  5. یک نفر متخصص آمار/ اپیدمیولوژی (دکتر مهدی اکبرزاده)
  6. یک نفر متخصص اخلاق پزشکی (دکتر مهدی تهراندوست)
  7. یک نفر به عنوان نماینده جامعه (خانم دکتر فاطمه جواهری)
  8. پژوهشگر 1 (دکتر علیرضا مرادی)
  9. پژوهشگر 2 (دکتر جعفر حسنی)
پس از صدور مجوز، کلیه آیین­نامه ­ها، دستورالعمل ­ها، تصویر مجوز و فرم­ ها مربوطه برای روسای دانشکده ­ها و اعضای محترم کمیته جهت اطلاع ­رسانی ارسال شد.
اولین جلسه کمیته روز سه شنبه 28/8/97 ساعت 10 صبح در حوزه معاونت پژوهش و فناوری با حضور اعضای کمیته تشکیل شد. در این جلسه کلیه طرح­ هایی که از دانشکده­ ها به معاونت پژوهش و فناوری ارسال شده بود، مطرح شدند. در این جلسه مقرر شد جهت تسریع در روند کار، پرونده ­ها به گروه ­های آموزشی مربوطه عودت داده شود تا پس از تکمیل برای بررسی مجدد در یک کمیته سه نفره متشکل از آقایان دکتر سرمدی، دکتر تهرانی دوست و دکتر ضرغامی که (کمیته غربالگری) نامیده می ­شود ارسال تا پس از بررسی و اعلام نظر برای انجام مراحل بعدی در اختیار دبیر کمیته قرار دهند. بدیهی است در صورت تایید، مراتب برای اخذ مجوز کد اخلاق به وزارت بهداشت اعلام می­ گردد.
 
 
 
 
 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 3746 بار   |   دفعات چاپ: 486 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر