توضیحات تکمیلی ​طرح ساماندهی حضور کارکنان دانشگاه توضیحات تکمیلی ​طرح ساماندهی حضور کارکنان دانشگاه

 | تاریخ ارسال: 1399/1/17 | 
توضیحات تکمیلی مدیر اداری و منابع انسانی دانشگاه درباره طرح ساماندهی حضور کارکنان دانشگاه در دوره شیوع بیماری ویروسی جدید 

1⃣. طرح ساماندهی حضور کارکنان دانشگاه در دوره شیوع بیماری ویروسی جدید در چارچوب آیین‌نامه استخدامی کارکنان دانشگاه و با توجه به اختیارات و مسئولیت دانشگاه و با در نظر گرفتن ملاحظات ستاد ملی مبارزه با کرونا تدوین شده و پس از اظهار نظر مدیران دانشگاه، در هیئت رئیسه دانشگاه به تصویب رسیده است.

2⃣. اولویت نخست دانشگاه در مقطع کنونی، حفظ سلامت دانشجویان، کارکنان و هیئت علمی دانشگاه است؛ با این ملاحظه که دانشگاه بتواند بدون تعطیلی به ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و فناوری ادامه دهد.

3⃣. در طرح یادشده بر حداکثر دورکاری و حداقل حضور فیزیکی تاکید شده است و اصل بر استفاده از مرخصی نیست. طبیعی است که برخی از امور دانشگاه به‌دلیل عدم حضور دانشجویان نیازمند حضور فیزیکی کارکنان نیست و از طرف دیگر، همه امور را ازطریق دورکاری نمی‌توان پیش برد. از این رو، از مدیران دانشگاه تقاضا شده است که با حضور نوبتی و گردشی کارکنان، درصورت عدم نیاز به دورکاری یا عدم امکان آن، شرایط استفاده کارکنان از مرخصی را فراهم کنند. درمقابل هر روز مرخصی نیز دانشگاه یک روز مرخصی تشویقی اعطا می‌کند.

4⃣. نزد برخی همکاران، طرح یادشده مغایر تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا به نظر رسیده است. برعکس این نظر، این طرح از آن‌جا که فاصله‌گذاری مکانی/اجتماعی را تشویق و زمینه آن را بیشتر فراهم می‌کند، در راستای تحقق اهداف ستاد یادشده عمل می‌کند.

5⃣. گروهی نیز طرح را مغایر بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور دیده‌اند؛ به‌ویژه اعلام سازمان مبنی بر این‌که روزهای عدم حضور کارکنان صرفا تا ۲۰ فروردین از مرخصی استحقاقی کسر نمی‌گردد، این تصور را ایجاد کرده که دانشگاه در حق کارکنان خود اجحاف می‌کند. اول این‌که این بخشنامه مربوط به قانون خدمات کشوری است و دستگاه‌هایی دولتی و اجرایی را در نظر دارد که به عموم مردم خدمات ارائه می‌کنند و از ۵ فروردین در حال فعالیت بوده‌اند. روشن است که وضعیت آن دستگاه‌ها با دانشگاه‌ها که خدمات‌گیران اصلی آن‌ها یعنی دانشجویان از اوایل اسفند تعطیل بوده‌اند قابل مقایسه نیست. دیگر این‌که کارکنان دانشگاه خوارزمی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری نیستند و دانشگاه زیر نظر هیئت امنا و با آیین‌نامه خاص اداره می‌شود. این آیین‌نامه خاص اختیاراتی به دانشگاه‌ها داده است. مطابق این اختیارات دانشگاه خوارزمی پیش از نوروز به کارکنان خود تحت شرایطی مرخصی تشویقی اعطا کرد و در طرح کنونی نیز با شرایط بهتری مرخصی تشویقی اعطا می‌کند.
این‌گونه به نظر می‌رسد که گروه اندکی از کارکنان دوست دارند بنابر موقعیت، یک بار از آیین‌نامه خاص دانشگاه و بار دیگر از قانون مدیریت خدمات کشوری تبعیت کنند. متاسفانه در روز ۱۶ فروردین ۹۹ نیز گروهی بدون دستور و هماهنگی با مدیر خود، بدون این‌که کاری برای انجام دادن داشته باشند در دانشگاه حضور یافته، ثبت حضور کرده‌اند تا مشمول کسر از مرخصی استحقاقی نشوند. پیرو نامه‌ای که روز ۱۵ فروردین ۹۹ ازطریق اتوماسیون اداری به همه دانشگاهیان ارسال شده و در پیام‌رسان‌های مختلف نیز اطلاع‌رسانی شده است، این نوع حضور هیچ تعهدی برای دانشگاه ایجاد نمی‌کند و ازطرفی می‌تواند به گسترش همه‌گیری بیماری ویروسی جدید کمک کند. 

6⃣. گروهی از کارکنان نگران تمام‌شدن مرخصی و احیانا کسر حقوق هستند. با توجه به سیاست کلی دانشگاه در تکریم کارکنان و شیوه‌ای که در دوره جدید مدیریت اداری و منابع انسانی دانشگاه در پیش گرفته شده است، دانشگاه هیچ‌گاه برخلاف صرفه و صلاح خود و مصلحت کارکنان عمل نخواهد کرد. به این دسته از همکاران اطمینان داده می‌شود که درصورت تداوم بحران، روش‌های حمایتی دیگری اجرا خواهد شد تا ضمن حفظ حقوق کارکنان، دانشگاه نیز بتواند به تحقق اهداف و خدمات‌رسانی خود ادامه دهد.

 
مدیریت اداری و منابع انسانی دانشگاه خوارزمی



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 2908 بار   |   دفعات چاپ: 313 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر